loader
blog

جمعه سیاه

  • 11 آذر 1399
  • مدیر کل

حراج جمعه سیاه (Black Friday)


چرا فروشگاه‌ها در روز جمعه سیاه روی اجناسشان تخفیف می‌گذارند؟

Black Friday یا همان جمعه سیاه یک سنت مربوط به بازار ها و اصناف خرده فروشی در آمریکاست که به علت جذابیت هم برای مشتری و هم برای فروشندگان امروزه تقریبا در همه جای دنیا به چشم می خورد.

در گذشته طبق قوانین رایج بین حسابداران استفاده از جوهر قرمز به معنای ضرر کردن و استفاده از جوهر سیاه به معنای سودآوری کسب و کار بود. با وجود درصدهای تخفیف بالا و حراج‌های شگفت‌آور در روز جمعه پس از جشن شکرگزاری، میزان سودآوری فروشگاه‌ها بسیار بالا بود. به همین دلیل حسابداران از جوهر سیاه در این روز استفاده می‌کردند و همین امر سبب شد که این روز را جمعه سیاه بنامند. 


دلیل اصلی این که فروشگاه‌ها در این روز تخفیف‌های فوق‌العاده‌ای دارند آن است که مشتریان خود را تشویق به انجام خرید آخر سال با هزینه کمتر کنند و در عین حال انبارهای خود را با حاشیه سود پایین‌تر و به سرعت خالی کنند. 

در ایران هم به تازگی مانند سایر کشورها برخی از فروشگاه‌ها تخفیف‌های ویژه و شگفت انگیزی روی محصولاتشان اعمال می‌کنند. ادر جمعه سیاه فروشگاه آسمان مارکت انواع محصولات مخصوص بانوان با تخفیف‌های شگفت‌انگیزی به فروش میرسند. این محصولات شامل انواع بلوز، شومیز، مانتو، بافت، کفش و چکمه زنانه، شال و روسری، زیورآلات زنانه خاص و لوازم آرایشی و بهداشتی از برندهای معتبر اروپایی وایرانی می‌شوند.

تخفیف‌های شگفت‌انگیزی که در این روز روی محصولات اعمال می‌شوند ممکن است باعث عجله در خرید و خریدهای اشتباه و هیجانی شود. پس بهتر است اگر قصد خرید در چنین روزهایی را دارید از قبل آماده باشید تا در نهایت هزینه زیادی برای اجناسی که نیاز ندارید پرداخت نکنید.