loader
blog

اشتباهات رایج در هنگام خرید و کار با کاشی و سرامیک

  • 24 بهمن 1399
  • مدیر کل

اشتباهات رایج در هنگام خرید و کار با کاشی و سرامیک

1. عدم سفارش کاشی به اندازه کافی

سفارش کاشی به میزان کافی یکی از ضروری‌ترین امور به شمار می‌رود، چون اگر وسط کارتان با کمبود کاشی مواجه شوید، ممکن است موفق به پیدا کردن کاشی با همان مشخصات ظاهری و فنی نشوید.

یک اشتباه رایج و گاهی پرهزینه هنگام سفارش آنلاین کاشی، در نظر نگرفتن ضایعات و شکستگی‌ها است، به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم 10 درصد اضافی برای پوشش این کار سفارش دهید. این کار هزینه کمی برای اطمینان از داشتن مقدار مناسب کاشی برای تکمیل پروژه خود دارد. لطفاً توجه داشته باشید، وقتی صحبت از چیدن کاشی‌ها در شکل های شاه ماهی به میان می‌آید، توصیه می‌کنیم 15 درصد اضافی سفارش دهید تا تمام آن برش‌های بی‌نقصی که باید انجام شوند امکان پذیر باشد.

همچنین شایان ذکر است که دسته‌های مختلف کاشی‌ها نیز می‌توانند رنگ‌های متفاوتی داشته باشند، به همین دلیل مهم‌تر است که از همان ابتدا این نکته را در نظر بگیرید تا از هر گونه رنگ آمیزی در طراحی خود جلوگیری کنید.

 

2. انتخاب نادرست سایز کاشی

کاشی‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و همین امر، انتخاب کاشی ایده‌آل را دشوار می‌کند. اگرچه کاشی‌های کوچک به شکل آسان‌تری در مساحت‌های کوچک جا می‌گیرند، اما افزایش تعداد خطوط دوغاب می‌تواند باعث شود که یک اتاق کوچک، حتی کوچک‌تر از گذشته به نظر بیاید و حتی  می تواند فضا را شلوغ نشان دهد. اگر تعداد زیادی خطوط دوغاب اجتناب ناپذیر است، استفاده از دوغاب رنگی در سایه ای شبیه به کاشی را در نظر بگیرید تا کمک کند کاشی ها تقارن بیشتری داشته باشند.

3. اهمیت دادن به قیمت بجای کیفیت کاشی

خرید یک محصول کم‌هزینه اما با کیفیت کمتر ممکن است در ابتدا باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود، اما به ناچار باید سریع‌تر از محصولات با کیفیت بهتر جایگزین شود.

 

وقتی کاشی های سیمانی را مقایسه می کنید، وسعت قیمت گذاری را در بازار پیدا خواهید کرد. اگر بودجه شما محدود است، به راحتی می توانید پایین ترین قیمت را انتخاب کنید. اما با قیمت پایین تر، کیفیت پایین تری دریافت می کنید.

 

کاشی‌های سیمانی گرم‌سوز دست‌ساز به طور طبیعی دارای شیب رنگی کمی خواهند بود. استفاده از رنگ های طبیعی، رنگ و طبیعت زیادی دارند. نسخه‌های ارزان‌تر موجود در بازار اغلب بسیار مسطح و با رنگ‌های مصنوعی بسیار روشن هستند. یک گزینه بهتر در اینجا یک کاشی سرامیکی است که نگهداری آن آسان تر و مقرون به صرفه تر از یک گزینه سیمان سوزاننده با قیمت پایین است.

 

4. عدم برنامه ریزی برای طرح بندی و چیدمان کاشی

اگر قبل از آغاز پروژه برای طراحی یک چیدمان اولیه وقت بگذارید، جلوی بسیاری از اشتباهات احتمالی گرفته می‌شود. خصوصاً اگر کاشی شما طرح پیچیده‌ای دارد، این امر اهمیت به‌سزایی پیدا می‌کند.

 

این نه تنها به شما کمک می کند تا تعیین کنید چه تعداد برش کاشی مورد نیاز است، به نوبه خود به شما کمک می کند تا مقدار صحیح را سفارش دهید، بلکه به تأیید اینکه کاشی های اندازه مناسب برای فضا دارید نیز کمک می کند.

5. عدم انتخاب کاشی مناسب برای مکان مورد نظر

جایی که کاشی‌ها را اضافه می‌کنید، بر نوع کاشی‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، آیا کاشی قرار است به صورت خارجی یا داخلی استفاده شود؟ اگر به صورت خارجی باشد، آیا این ماده ضد آب و مقاوم در برابر لغزش است؟ در  صورت استفاده داخلی، کاشی برای رفت و آمدهای سنگین پا مناسب است، آیا می توان از آن برای گرمایش در کف استفاده کرد، آیا به طور مرتب نیاز به آب بندی دارد یا به اندازه کافی سبک است که بتوان از آن به عنوان دیوارپوش استفاده کرد؟ ممکن است محصولی را دوست داشته باشید، اما بسیار مهم است که بررسی کنید کاشی برای فضای مورد نظر متناسب است.

 

 

6. انتخاب نادرست رنگ دوغاب

رنگ دوغاب نه تنها بر ظاهر کلی کاشی‌های شما تأثیر می‌گذارد، بلکه حتی می‌تواند به کاشی‌ها نیز آسیب برساند. اگر از کاشی‌های سنگ‌های طبیعی، موزاییکی یا آجر کاشی استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود از رنگ ملات ملایم‌تری بهره ببرید، چون دوغاب تیره می‌تواند به مرور منافذ طبیعی داخل کاشی را لکه‌دار کند.

7. دور انداختن سرامیک های اضافی

صرفه جویی در لوازم یدکی به همان اندازه مهم است که از سفارش کاشی خود به اندازه کافی اطمینان حاصل کنید. پس از اتمام پروژه، کاشی های اصافی را در صورت نیاز در آینده نگه دارید.

 

حتی اگر یک جعبه کامل برای شما باقی مانده است، به جای بازگرداندن آن‌ها به فروشگاه، آنها را در جایی امن نگه دارید. کاشی‌ها به‌صورت دسته‌ای چاپ می‌شوند و سبک‌های جدید هر سال منتشر می‌شوند، بنابراین اگر در آینده به کاشی اضافی نیاز دارید، این احتمال وجود دارد که برای یافتن همان طرح با مشکل مواجه شوید!

 

حتی اگر طرح هنوز در دسترس باشد، دسته ای متفاوت خواهد بود و ممکن است دقیقاً با سایه مدل قبلی مطابقت نداشته باشد. به یاد داشته باشید، اگر ظرف چند سال یک وسیله سنگین رها شود و یک سرامیک را بشکند، ممکن است بخواهید فقط یک سرامیک را عوض کنید تا کل کف را دوباره تعویض کنید. اگر در زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی خود چند عدد یدکی دارید، این کار بسیار آسان خواهد بود.

 

داشتن لوازم یدکی شما را برای هر گونه تعمیرات غیرمنتظره یا تعویض مورد نیاز در آینده پوشش می دهد، و از نیاز به تغییر مجدد کل اتاق جلوگیری می کند.

8. عدم سفارش نمونه کار

یکی دیگر از مسائل رایج این است که ابتدا نمونه ای از محصول انتخابی خود را سفارش نمی دهید.

در مورد کاشی‌کاری، مهم است که از قبل برنامه‌ریزی کنید و کاشی را در اتاق ببینید و تصور کنید که وقتی کاشی‌کاری می‌شود چگونه به نظر می‌رسد. «اغلب کاشی‌ها در یک نمایشگاه با آنچه در خانه انجام می‌دهند به دلیل نورپردازی بسیار متفاوت به نظر می‌رسند. همچنین مهم است که کاشی را در اتاق خود از زاویه ای که کاشی می شود مشاهده کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال کاشی کف حمام هستید، مطمئن شوید که به کاشی در حالت افقی نگاه کنید. اگر دیوار شماست، مطمئن شوید که کاشی را ایستاده در مقابل دیواری که کاشی کاری می‌کنید، مشاهده کرده‌اید.

9. عدم استخدام متخصص کاشی کاری

نصب کاشی کاری تخصصی است. مهارت و تجربه لازم برای این کار را نباید دست کم گرفت و به همین دلیل است که یکی از پرهزینه ترین اشتباهاتی که می توانید مرتکب شوید استفاده از کاشی کاری بی تجربه است.

4 موردی که وقتی کاشی کار شما متخصص نیست رخ می دهد:

1. عدم آماده‌سازی صحیح سطوح

این مورد شاید رایج‌ترین اشتباه در کاشی‌کاری باشد، چون سطح نباید هیچ‌گونه کثیفی داشته باشند. قبل از شروع کاشی‌کاری، باید تمام موارد برجسته مثل میخ و پیچ‌های قدیمی را از روی دیوار بردارید. بعد از آن، اگر برآمدگی ناشی از گچ به چشم می‌خورد، آن را صاف کنید. سنباده زدن هم برای سطوح با ۴ تا ۵ میلی متر بیرون‌زدگی مناسب است.

2. ترک خوردن کاشی‌ها هنگام برش

برای جلوگیری از چنین ضرری، از ابزار مناسب مثل اره الماس مربوط استفاده کنید. اعمال فشار آهسته و یکنواخت باعث ایجاد برشی دقیق می‌شود و ترک‌خوردگی را به حداقل می‌رساند.

3. عجله در مرحله دوغاب زدن

وقتی چسب زده شد، گروت باید به آرامی و با دقت استفاده شود تا از پر شدن تمام شکاف‌ها به طور مساوی مطمئن شویم. پس منتظر باشید تا چسب، به خوبی بچسبد و سپس دوغاب را به آرامی روی سطح پخش نمایید.

4. عدم آب بندی سرامیک ها

اگر سنگ طبیعی یا کاشی هایی که نیاز به آب بندی دارند خریداری کرده اید، مهم است که مطمئن شوید که آنها را به درستی و با محصول مناسب برای کار آب بندی کرده اید.

سنگ‌های طبیعی، محصورکننده، لعاب دار و سفالی به آب‌بندی نیاز دارند. پس از نصب کاشی‌هایتان، باید از یک درزگیر آغشته‌کننده برای محافظت در برابر محو شدن و لکه‌گیری استفاده کنید.

 

 

10. عدم استفاده از ماله مناسب

همیشه برای ایجاد شیارهایی جهت مکش کاشی‌ها همیشه باید از یک ماله دندانه‌دار بهره برد. در این صورت، هیچ شکافی در پشت کاشی برای نفوذ آب باقی نخواهد ماند. به طور کلی، هر چه کاشی‌ها بزرگتر باشند، ماله هم باید بزرگتر باشد.